Definition & Betydelse | Svenska ordet ALTARTAVLOR


ALTARTAVLOR

Definition av ALTARTAVLOR

  1. böjningsform av altartavla

Antal bokstäver

11

Är palindrom

Nej

13
AL
ALT
AR
ART
AV
LO

3

3

244
AL
ALL


Sök efter ALTARTAVLOR på:



Exempel på hur man kan använda ALTARTAVLOR i en mening

  • Han var anlitad för att måla porträtt, altartavlor samt dekorationer på de kungliga slotten och var under några år den ledande konterfejaren vid Vasahovet.
  • Guariento målade främst fresker och altartavlor i Padua men blev 1355, då redan berömd i sin hemstad, inbjuden att måla en stor paradisscen i Venedigs stadshus.
  • Många altartavlor skildrar en mångfald scener och utgörs av flera pannåer, till exempel diptyk, triptyk och polyptyk, försedda med gångjärn så att de kan döljas eller visas efter behov.
  • Albani blev populär bland sina samtida för sina altartavlor och intagande religiösa och målningar, men har särskilt gjort sig känd genom en mängd mytologiska scener, i vilka Venus, omgiven av lekande amoriner, är huvudpersonen.
  • Han flyttade till Finja kyrkby i Skåne omkring 1749 där han blev en produktiv tillverkare av altartavlor, predikstolar, dopfuntar epitafium och andra inventarier till kyrkor i Skåne, Småland, Västergötland samt enstaka arbeten i Östergötland och Södermanland.
  • Som monumentalmålare har han gjort flera altartavlor till kyrkor, bland annat i Böda kyrka på Öland, och väggmålningar i Borgholms realskola och på Lindöskolan i Kalmar.
  • Torhamn blev en uppmärksammad monumentalmålare, framför allt för kyrkliga dekorationer såsom fresker, altartavlor och krucifix i en traditionsbunden stil, bland annat i Högalidskyrkan i Stockholm där han utförde ett triumfkrucifix 1922–1923 med en Kristusbild, som väckte livliga diskussioner.
  • Bland Gottmans offentliga arbeten märks flera stora altartavlor i klara och harmoniska färger, bland annat till Katarina kyrka i Stockholm, Österbybruks kyrka, Alvesta kyrka, Finska kyrkan i Stockholm och Nya kyrkan i Kristinestad, Finland.
  • Nordenberg har även skildrat medelklass och högre klassers liv, samt även målat kyrkomålningar och altartavlor.
  • Hennes altartavlor beskrivs som individualistiska och naivt ärliga bibelillustrationer, och hon ansågs som landets då främsta altarkonstnär jämte Mikael Toppelius.
  • Walli har målat altartavlor i ett flertal svenska kyrkor bland annat till Sankta Birgittas kapell i Klippan, Hagens kapell i Långdrag, Murums kyrka, Tiarps kyrka, Ödsmåls kyrka, Messaure kyrka och Vänersnäs kyrka.
  • Han restaurerade bland annat Rättviks, Mora, Bjursås, Evertsbergs kapell och Hosjö kyrkor samt altartavlor till Väddö kyrka, Staffanskyrkan i Gävle, Malexanders kyrka och Bingsjö kapell.
  • Om hans altartavlor i Kågeröd och Kvidinge säger William Karlson, att de säkerligen är ”bland de bästa och viktigaste i hans skånska produktion och ge oss en god föreställning om i vad stil han arbetade, den frodiga akantus- och spiralbarocken”, samt tillägger: ”Såväl figur- som växtmotiv har han lyckats förläna en viss plastisk verkan.
  • Bland Axel Poulsens verk märks "Den første kærlighed" (på Kunstmuseet i Köpenhamn); friser på KFUKs byggnad på Kannikestræde i Köpenhamn; en bronsport på Axelborg; altartavlor i Ansgarkirken i Odense, Fredens Kirke vid Odense, och Skjoldborg kirke; reliefer i Köpenhamns stadions portal; en fontän i Haderslev; Genforeningsmonumentet vid Fælledparkens entré (Köpenhamn).
  • Topelius återvände därefter till Finland 1753, där han under sex decennier målade företrädesvis altartavlor, predikstolar och dekorativ väggprydnad i kyrkor.
  • Hans område sträckte sig från altartavlor och den monumentala kompositionen Apollon som drakens baneman i universitetets förhall - där han också restaurerade Constantin Hansens illa medfarna fresker - till porträttet, landskap, illustration och dekorativ konst.
  • Han målade porträtt av Kristian IX, prinsessan av Wales, Henrik Ibsen (norska nationalgalleriet) med flera samt porträttgrupper, genrer, exempelvis En brud klädes (1860, museet i Maribo) och några altartavlor, av vilka Bergspredikan (väggmålning i Matthæuskyrkan i Köpenhamn) är den största och förnämsta, samt dekorativa arbeten i målning och plastik.
  • Han utförde på ett flyktigt, men i färgen friskt sätt takmålningar i palatsen i Berlin och Potsdam samt altartavlor i Berlin (Nedtagningen från korset i Mariakyrkan).
  • Pfannschmidt studerade i Berlin från 1835 under Däge och Cornelius och i Italien, målade ideella bilder av bibliskt innehåll: Nattvarden (i Berlins slottskapell), väggmålningar och altartavlor i Schwerin, Uppståndelsen (i Barth, Pommern), Fader vår (Nationalgalleriet i Berlin), kartonger till glasmålningar i Berlin, Magdeburg och Stuttgart.
  • Han målade inte blott altartavlor, som Konungarnas tillbedjan i Mariakyrkan i Brygge och Marias förmälning i Antwerpens museum, utan även genrebilder, som spelare och musicerande sällskap i fackelbelysning.


Förberedelsen av sidan tog: 470,42 ms.