Definition & Betydelse | Svenska ordet APOSTOLISKA


APOSTOLISKA

Definition av APOSTOLISKA

  1. böjningsform av apostolisk

Antal bokstäver

11

Är palindrom

Nej

18
AP
IS
KA
LI
LIS
OS
OST

893
AI
AIK
AK
AKT


Sök efter APOSTOLISKA på:



Exempel på hur man kan använda APOSTOLISKA i en mening

  • Begreppet kan jämföras med en restorationist, som åsyftar en person som tror att en eller flera aspekter av kristendomen bör återställas till hur det var under den apostoliska tidsåldern, såsom den är beskriven i Nya Testamentet och tidiga kristna skrifter.
  • Under tiden mellan hans båda besök hade utsända av det fariseiska partiet i Jerusalem uppträtt i Galatien, vilka sökt bestrida Paulus hans apostoliska värdighet samt påstått, att han icke fått omedelbar upplysning av Kristus och att det var en stor olikhet mellan hans och de andra apostlarnas lära, varjämte de hade yrkat omskärelse och mosaiska lagens efterlevnad såsom nödvändiga till rättfärdiggörelse inför Gud.
  • De apostoliska fäderna är den generation kristna ledare, som var lärjungar till de tolv apostlarna, och alltså fick sin uppfattning om den kristna tron från någon som fått den direkt från Jesus Kristus.
  • Apostoliska tidsåldern, också kallat apostoliska eran eller urkristendom är det skede inom kristendomen, som följer på avslutningen av Jesu historiska liv och verk och föregår den kristna religionsbildningens begynnande konsolidering till den rättsligt och dogmatiskt organiserade romersk-katolska kyrkan.
  • bevarandet och främjandet av biblisk kristendom, enligt den från fäderna mottagna evangelisk-lutherska apostoliska tron, samt för ett bevarande och stärkande av Svenska kyrkan i denna anda, gentemot oberättigade och mot denna anda stridande inflytelser och övergrepp.
  • Den apostoliska trosbekännelsen (latin: symbolum Apostolicum eller enbart Apostolicum) är den äldsta av de tre ekumeniska trosbekännelserna.
  • I Svenska kyrkan, där den apostoliska trosbekännelsen är vanligast, används den nicaenska trosbekännelsen främst under högtider.
  • Högsta apostoliska domstolen Rota Romana är en påvlig domstol som ursprungligen grundades i början av 1300-talet med påvliga kaplaner som ständiga auditörer (domare).
  • Den nuvarande apostoliska konstitutionen, Praedicate evangelium, författades av Franciskus och trädde i kraft söndagen den 5 juni 2022.
  • Från början stod de tomaskristna stiften i kyrkogemenskap med Österns apostoliska och katolska assyriska kyrka men tvingades av portugiserna att ansluta sig till den romersk-katolska kyrkan 1599, och bildade så den Syro-malabariska kyrkan.
  • Jungfru Marias syndfrihet är en vanlig tanke i äldre teologi, men i denna utformning blev den katolsk dogm först 1854, då den proklamerades av påve Pius IX i den apostoliska konstitutionen Ineffabilis Deus (”Outsäglige Gud”).
  • Armeniska apostoliska kyrkan (armeniska: Հայաստանեայց Առաքելական Եկեղեցի/Hajastaneajts Arakelakan Jekeghetsi) eller Armeniska kyrkan, är en orientalisk ortodox kristen kyrka som i Armenien har en dominerande ställning.
  • Sveriges förste evangeliske ärkebiskop, Laurentius Petri, inlemmades med deras synsätt i den apostoliska successionen då han vigdes av den katolske biskopen Petrus Magni i Västerås 1531.
  • Den apostoliska successionen har flera delar, vilka ofta kan vara svåra att uppfatta, då olika samfund har olika uppfattningar om dessa.
  • De gammalkatolska kyrkorna i Utrechtunionen hade från sitt grundande 1889 ett giltigt och erkänt ämbete, det vill säga den apostoliska successionen, och en teologi som man, mycket förenklat, kan säga ligger mittemellan den romersk-katolska och den lutherska.
  • 1272 deltog han i den apostoliska delegation som sändes till Konstantinopel för att bjuda in östkyrkan till andra konciliet i Lyon.
  • De flesta kyrkosamfund räknar honom som en av kyrkofäderna (de apostoliska fäderna) och han är helgonförklarad av både den katolska och den ortodoxa kyrkan.
  • I sina två mest kända skrifter Mot heresierna (Adversus Hæreses, svensk översättning av Olof Andrén 2016) och Bevis för den apostoliska förkunnelsen (svensk översättning av Olof Andrén 1997, ny upplaga 2007) går Irenæus först och främst till angrepp mot den judisk-kristna gnosticismens olika läror och argumenterar för att den kristna församlingen bevarat apostlarnas förkunnelse på ett trovärdigt sätt.
  • Konkordieboken utgörs av samlingen av den lutherska kyrkans bekännelseskrifter, nämligen dels de för alla kristna kyrkor gemensamma så kallade ekumeniska symbola (apostoliska, nicænska och athanasianska trosbekännelserna), dels följande fem för lutherska kyrkan särskilt gällande: den oförändrade Augsburgska bekännelsen, dess apologi (en försvarsskrift), Schmalkaldiska artiklarna, Philipp Melanchthons traktat Om påvens makt och överhöghet, Martin Luthers katekeser och Konkordieformeln.
  • Enligt en tidig romersk-katolsk och östortodox uppfattning har Jungfru Maria tagits upp till himlen med kropp och själ; detta firas i både öst- och västkyrkan den 15 augusti, men blev en romersk-katolsk dogm först 1950 då påve Pius XII uttalade sig ex cathedra i och med den apostoliska konstitutionen Munificentissimus Deus.


Förberedelsen av sidan tog: 96,13 ms.