Definition & Betydelse | Svenska ordet HIJAB


HIJAB

Definition av HIJAB

  1. (islam) en täckande islamisk huvudduk som används för att täcka hår, hals och skuldror på kvinnor

Antal bokstäver

5

Är palindrom

Nej

3
AB
HI
JA

16
AB
AH
AI
AJ
BA
BAH
BAJ
BH


Sök efter HIJAB på:



Exempel på hur man kan använda HIJAB i en mening

  • Iran inleder reformprogrammet Kashf-e hijab, med målet att avskaffa slöjan, som ett led i sin moderniseringspolitik.
  • Muslimska kvinnors hijab och andra täckande kvinnoplagg i den muslimska kulturen kallas oftast slöja eller ibland sjal.
  • Bland sekularistiska turkiska politiker uttrycktes oro för åsikter som Gül hade uttryckt som medlem av Välfärdspartiet, och det faktum att hans fru bär hijab, huvudduk, vilket av vissa ses som en symbol för politisk islam.
  • Ytterligare ett krav från myndigheterna är att både hemmalagets och det gästande lagets spelare måste bära heltäckande klädsel inklusive hijab.
  • År 2002 nekades Jebril att bli programledare för SVT:s mångkulturella program Mosaik på grund av att hon bar hijab.
  • Berättelsen följer en ung tjej som växer upp i Iran under den iranska revolutionen, och visar hur hennes familjs drömmar om förändring krossas när muslimska fundamentalister tar makten och mänskliga friheter drastiskt inskränks, bland annat genom att man tvingar kvinnor bära hijab och fängslar tusentals; historien slutar med Marjane som en 21-årig emigrant.
  • 2008 drog hon även på sig Tjetjeniens president Ramzan Kadyrovs vrede när hon motsatte sig hans förslag om att muslimsk hijab skulle vara obligatorisk klädsel för kvinnor i Tjetjenien.
  • Kvinnliga slavar, som inte fick vara muslimer eftersom muslimer enbart fick förslava icke-muslimer, hade en awrah som endast sträckte sig mellan navel och knä, vilket innebar att de inte fick bära hijab: kalif Umar ibn al-Khattab uppges vid ett tillfälle ha uppmanat en slavinna att inte imitera en fri kvinna genom att bära hijab, och hans egna slavflickor uppges ha serverat hans manliga gäster barhuvade, barbenta och med nakna bröst.
  • Enligt intervjuer med 50 somalier i Norge gjorda av Kristine Fangen vid Universitetet i Oslo bar unga somaliska kvinnor i Norge hijab som ett medel att skydda sig från anklagelser om vanheder, för att få mer respekt ifrån äldre somalier och även för protestera mot Västerländsk kultur.
  • Hon provocerade också genom att inte bära slöja utan visa sig offentligt utan hijab klädd i genomskinliga tunikor broderade med sina dikter, något otänkbart för en kvinna i en samtida muslimsk kultur.
  • Hon publicerade boken Unveiling and Veiling: Lectures and Views on the Liberation of the Women and Social renewal in the Arab World (Al-Sufur wal hijab) 1928, där hon förklarade att det inte fanns något inom islam som motiverade slöjan, och att den var en symbol för kvinnoförtryck.
  • Rubriceringen var brott mot islams klädkod, i detta fall efter att det påstods att hon inte ska ha burit huvudduk, hijab, på ett korrekt sätt.
  • Hon visade sig inte i TV och blev sällan fotograferad, men hon framträdde offentligt klädd i moderna kläder (dock med hijab), besökte olika delar av landet, tog emot utländska besökare och saudiska medborgare, något saudiska kungliga hustrur annars inte gjorde, och spelade alltså en unik roll; hennes makes övriga hustrur deltog inte i offentlig representation, och det gjorde inte heller hustrurna till hennes makes företrädare eller efterträdare.
  • Kvinnliga slavars awrah definierades dock endast som området mellan navel och knä, vilket innebar att de inte fick bära hijab och kunde visas med bar överkropp.


Förberedelsen av sidan tog: 78,89 ms.