Definition & Betydelse | Svenska ordet JÄRNVÄGARNAS


JÄRNVÄGARNAS

Definition av JÄRNVÄGARNAS

  1. böjningsform av järnväg
  2. böjningsform av järnvägare

Antal bokstäver

12

Är palindrom

Nej

25
AR
AS
GA

1

1

546
AG
AGA
AGN


Sök efter JÄRNVÄGARNAS på:



Exempel på hur man kan använda JÄRNVÄGARNAS i en mening

  • Georg von Rosen var son till generalkonsuln, greve Adolf Eugène von Rosen (kallad ”de svenska järnvägarnas fader”) och hans hustru Euphrosyne Rizo-Rangabé, syster till Alexandros Rizos Rangavis.
  • Sahlin innehade bland annat förtroendeuppdrag som ordförande i järnvägskommittéen 1906-1907, i departementalkommittén 1908-1913, i kommittéerna angående de enskilda järnvägarnas förstatligande 1918, lufttrafiken 1919 och östkustbanan 1920.
  • Flera nybyggnadssträckor tillkom nu, samtidigt som det det förkom uppgifter att nya järnvägslinjer kunde byggas för så låga kostnader som 200 mkr per mil (prisnivå 1991), samtidigt som järnvägarnas lutningar på vissa håll kunde ökas markant, för att undvika långa tunnlar och man kunde behålla äldre, befintliga spår för godstrafik.
  • Han var ledamot av flera kommittéer, bland annat ordförande i 1920 års kommitté för utarbetande av bestämmelser rörande de enskilda järnvägarnas bokföring samt 1920 års löneregleringskommitté för universiteten med flera.
  • År 1865 blev befattningen som teknisk direktör för landets järnvägsbyggnader upprättad för honom och då järnvägarnas centralstyrelse 1883 organiserades, blev han direktör för banavdelningen.
  • Sistnämnda år befordrades han till överstelöjtnant och chef för 24:e bataljonen; han lämnade nu lärartjänsten vid officersskolan och företog 1882 en längre utlandsresa i syfte att skaffa sig kunskaper om järnvägarnas militära användning.
  • Centralförsvaret avlöstes - främst genom järnvägarnas tillkomst, av ett gräns- och kustförsvar och Stockholm integrerades i den nya försvarspolitiken.
  • Samma år fick han anställning som ingenjör vid järnvägarnas centralstyrelse i Kristiania och blev han chef för norska statsbanornas brokontor 1865.
  • Hahr fick även stor betydelse för Sveriges försvar genom att i samarbete med Generalstaben och andra militära myndigheter inleda och fullfölja planläggningen av de svenska järnvägarnas användning vid krig eller krigsfara.
  • Redan 1878 erbjöds Genala posten som minister för offentliga arbeten, men avböjde; däremot övertog han detta uppdrag i maj 1883 under Agostino Depretis och förblev minister intill mars 1887 (han ingick 1885 avtalen om järnvägarnas fördelning till tre stora driftsbolag).
  • Exempel på områden är hur stadsbilden påverkas av järnvägarnas tillkomst och hur järnvägslinjernas respektive tillkomst kan avläsas i terrängen.
  • Sillén var chef för organisationsavdelningen vid AB Industribyrån 1912–1932, chef för bokförings- och revisionskontoret vid Skogsbokföringskommissionen 1917–1920, ledamot i Skogsbokföringskommissionen 1921, ordförande för Sveriges Kontoristförening 1917–1920, ledamot av Kommissionen angående de enskilda järnvägarnas bokföring 1920–1922, ordförande för Föreningen auktoriserade revisorer (FAR) 1923–1941, ledamot i Skattekontrollsakskommissionen 1929–1933, ordförande för Affärsekonomiska forskningsinstitutets (från 1950 Företagsekonomiska forskningsinstitutet) styrelse 1929–1952, ledare för Sveriges handelskammares centrala revisorsnämnd 1931–1949, verksam inom revisionsfirman Sillen, Tjus, Erikson, Olsson auktoriserade revisorer (STEO) 1932–1955, direktör för Oskar Sillens revisionsbyrå från 1955, ordförande i Företagsekonomiska diskussionsföreningen (från 1941 Företagsekonomiska föreningen) 1936–1942.
  • Reinhold von Essen var ledamot i järnvägskommittén 1892, kontrollerande ingenjör vid husbyggnaderna på Malmö–Tomelilla Järnväg 1892–94, ledamot i direktionen för enskilda järnvägarnas pensionskassa från 1896, ledamot i kommittéerna angående ångfärjeförbindelsen Malmö–Warnemünde 1899 och angående elektriska spårvägar i Malmö 1901.
  • Han var VD i Lamco i Monrovia 1960-1963, vice VD i Gränges International Mining i Jeddah 1975-1980 samt VD och ordförande i Svenska järnvägsförbundet och Svenska järnvägarnas arbetsgivarförbund 1971-1975.
  • Sällskapets första projekt blev att i samarbete med Sveriges Järnvägsmuseum iordningställa ångloket B 1038 inför firandet av de svenska järnvägarnas 150-årsjubileum.
  • Då man var i behov av ytterligare persontågslok samtidigt som SJ inte kunde avvara fler A-lok bestämde man sig för en nyanskaffning av lok motsvarande de enskilda järnvägarnas H3-lok men med vissa förändringar.
  • Landelius var sekreterare hos sakkunniga inom Kommunikationsdepartementet för utredning angående de under departementet lydande affärsdrivande verkens förnyelsefonder 1924–1925, sekreterare hos sakkunniga inom Kommunikationsdepartementet för utredning angående de under departementet lydande affärsdrivande verkens förnyelsefonder 1924–1925, sekreterare hos sakkunniga för utredning av frågan om järnvägarnas godssamtrafik 1928 och ordförande hos läkarintygssakkunniga 1939–1940 samt blev ordförande i specialitetsnämnden (angående handel med farmaceutiska specialiteter) 1934, i apotekens löne- och skiljenämnd 1935 och allmänna lönenämnden för tjänsteplikt 1943.
  • Tågfärjan Malmö var en svensk järnvägsfärja som 1900–1945 gick på de svenska och danska järnvägarnas gemensamt drivna linje Malmö–Köpenhamn.


Förberedelsen av sidan tog: 92,86 ms.