Definition & Betydelse | Svenska ordet PEDAGOGIKEN


PEDAGOGIKEN

Definition av PEDAGOGIKEN

  1. böjningsform av pedagogik

Antal bokstäver

11

Är palindrom

Nej

16
AG
AGO
DA
DAG
ED
EDA

1

3

7

482
AD
AEN
AG
AGE
AGG


Sök efter PEDAGOGIKEN på:



Exempel på hur man kan använda PEDAGOGIKEN i en mening

  • Learning by doing, att lära genom att göra, begrepp inom pedagogiken, som avser synsättet att lärandet kan fördjupas genom omfattande inslag av färdighetsträning och praktiska tillämpningsuppgifter, exempelvis problemlösningsövningar, laborationer, forskningsprojekt, diskussions- och presentationsuppgifter och yrkespraktik.
  • Den traditionella pedagogiken i Sverige förutsätter användning av läroböcker i de olika ämnena, men det finns pedagogiska inriktningar där läroböcker undviks eller där eleverna själva tillverkar sina läroböcker.
  • Därför talar man inom pedagogiken även om autentiska frågor, frågor där den frågande inte sitter inne med svaret.
  • Flexibelt lärande är ett begrepp inom pedagogiken som innebär att undervisningen tar hänsyn till elevernas individuella förutsättningar.
  • Specialpedagogik är ett kunskaps- och forskningsområde som har sin grund i pedagogiken och fokuserar på att anpassa undervisning och stöd för individer i behov av särskilt stöd, såsom funktionsnedsättningar eller inlärningssvårigheter.
  • En annan författare som skrivit om Giraffspråket är den danska pedagogen och forskaren Bodil Weirsøe som skriver om sin tolkning av giraffspråket i boken Empatisk kommunikation - Giraffspråket i pedagogiken.
  • Eftersom pedagogiken syftar till att förändra människor med utbildning, är värdeteoretiska frågeställningar centrala: vilka normer och ideal skall eleven lära sig, och vad skall de lära sig vara gott och ont? På en metaetisk nivå är frågor om det godas och absolutas existens i fokus: finns en objektivt sann värdegrund? Frågor om vilket värdesystem som skall läras ut är ofta aktuella i pedagogiken, och huruvida människor självständigt kan utveckla normer.
  • Som författare utgav Gustrin, utöver sin doktorsavhandling Om menniskans odödlighet (1868), bland annat Geometrisk elementarkurs (2 band, 1874–1879), Om tankelagarne (1878), Några ord om skolferierna (1880) och Om pedagogiken och dess betydelse för praktisk uppfostran och undervisning (i samlingsverket Skolan och hemmet, 1881).
  • Under sin skollärartid ivrade han mycket för Johann Heinrich Pestalozzis undervisningsmetoder, och utgav 1812 en översättning av dennes elementarböcker och tillämpade pedagogiken vid en av honom själv inrättad förebredande skola.
  • Enligt Bernstein var pedagogiken i den "gamla medelklassen" synlig och strukturerad med detaljerade kursplaner och tydliga gränser mellan olika skolämnen.
  • Han räknas som den som skapade realskolan med den nya pedagogiken som infördes i samband med staren av realskolorna i Sverige.
  • Han omfattade en kritisk realism och såg i uppmärksamheten en stegring av medvetande, under förnekande av varje verksamhets- eller viljemoment, och betonade värdesynpunkterna inom pedagogiken.
  • Den består av flera paviljonger och är både invändigt och utvändigt färgsatt av Fritz Fuchs utifrån en princip som är vanlig inom Waldorfpedagogiken: ”Färgerna ska hjälpa till i pedagogiken, och att barnet varje skolår möter en ny färg får det att inse att det vandrar vidare i sin utveckling.
  • Wetterberg förklarar att pedagogiken vilade på så kallad "antroposofisk grund med tro på naturen som en läkande kraft".
  • Grundvalarna för pedagogiken söker han i sociologins och kulturhistoriens upptäckter rörande människans socialt anlagda natur, varvid han tillmäter skolan ringa betydelse för ungdomens uppfostran i jämförelse med det djupa inflytande, som den växande människosjälen röner av hemmet och de förhållanden, där den unge kallas att utföra sitt livsarbete.
  • Mer om hundra språk var en vandringsutställning som skildrade pedagogiken vid de kommunala förskolorna i provinsen Reggio Emilia i norra Italien.
  • Han utgav ett stort antal arbeten om uppfostran, som grundade sig på psykologiska insikter, och en biografi över Richard Malmberg (1957); uppehöll sig gärna i essäsamlingar med mera kring estetikens förhållande till pedagogiken.
  • I sina pedagogiska åsikter utgick han från liberal ståndpunkt och lade särskild vikt vid fysiologins (och den Gallska frenologins) betydelse för pedagogiken, som han fattade som "tillämpad antropologi".
  • Detta ledde till serien På äventyr i Schacklandet (1973-78) med fyra häften (Snigeln, Igelkotten, Schackegojan och Pingvinen) där Danielsson stod för pedagogiken och Björn Johansson för teckningar, layout och produktion.


Förberedelsen av sidan tog: 70,29 ms.