Definition & Betydelse | Svenska ordet PINAKOTEKET


PINAKOTEKET

Definition av PINAKOTEKET

  1. böjningsform av pinakotek

Antal bokstäver

11

Är palindrom

Nej

15
AK
EK
EKE
ET
IN
INA
KO

1

1

464
AEN
AI
AIK
AIN
AK


Sök efter PINAKOTEKET på:



Exempel på hur man kan använda PINAKOTEKET i en mening

  • Alte Pinakothek ("Det gamla pinakoteket") är ett konstmuseum i München, uppfört efter ritningar av Leo von Klenze och invigt 1836.
  • Bland de senare märks Natten 13-14 maj 1888 (kejsar Vilhelm I:s lit de parade i Berlins domkyrka, i Nya pinakoteket, München), Frivilliga (1890, galleriet i Karlsruhe), Professor Steffens upphetsar folket mot fransmännen 1813 (1892, Berlin, nationalgalleriet), Fredrik den store efter slaget vid Kunersdorf (konungen i sin säng talar till de omkring stående generalerna, 1893, galleriet i Düsseldorf) och Människooffer (franska soldater på återtåget från Ryssland, 1897, museet i Leipzig).
  • Bland hans målningar märks Ensamhet, Väntan, Arum Lily, Minnen (pastell, Bryssels museum), I lock my door upon myself (Nya pinakoteket, München), Djur och ängel och andra sfinxbilder, Den helige Antonius frestelse, Lawn tennis (pastell), Étude anglaise.
  • Exempel på nutida konstmuseer som använder benämningen pinakotek är det gamla pinakoteket i München, anlagt av Ludvig I och pinakoteket i Sao Paulo.
  • Lang studerade i München, deltog 1870-71 i fransk-tyska kriget och utförde en mängd häst- och bataljtavlor, bland dem Csikós driver hästar tillbaka till hjorden (1865) samt episoder från striderna vid Sedan, Vionville och Wörth (två av dessa bataljmålningar finns i nya pinakoteket i München).
  • Med sina månskensbilder från de norska kusterna i effektfull kolorit väckte han uppmärksamhet i inflytelserika och tongivande konstkretsar, och den konstälskande kung Ludvig stödde honom med beställningar och lät ställa upp hans byst i pinakoteket i München.
  • De följande åren målade han Abundantia (Nya pinakoteket i München), två målningar i frisform med ett vimmel av figurer, blommor och frukter - det hela närmast att uppfatta som en väggdekoration, där målaren inte försökt ge annat än ögonfägnad.
  • Så följde Gottfrid av Bouillons intåg i Jerusalem (Maximilianeum, 1862), Galilei i fängelset (museet i Köln), Wallensteins tåg till Eger, Mordet på Cæsar (1865), Columbus på sitt skepp (1866, Schackgalleriet i München), Maria Stuart mottar dödsdomen (1869), Tusnelda i Germanicus triumftåg (1873, Nya pinakoteket), Girondisternas sista färd, Münchens historia (allegori i rådhussalen, 1879), Under arenan (en romersk skald vid en ung kvinnas lik, 1882) och Alexanders död (krigarna hyllar den döende härskaren, 1887, Nationalgalleriet i Berlin, tavlan ej helt och hållet fullbordad).
  • Han uppträdde med romantiska och sensationella ämnen, än rörande sentimentala, än uppskakande och rafflande, än rent patologiska: en kvinnlig martyr på korset och en romersk yngling, som lägger en rosenkrans nedanför hennes fötter (1867), Anatomen (läkaren inför en ung, skön flickas lik, 1869), Kristushuvudet på Veronikas duk (1874), en kristen flicka på arenan (samma år), Andehälsningen (en dam, som spelar piano, vidrörs av en andehand, 1879), Vivisektorn (1883), Anna Katharina Emmerick i extas (1885, nya pinakoteket i München).
  • Bland dessa arbeten märks Axplockerskor (1894, galleriet i Stuttgart), Ålderdomen (ett par urgamla gåsvakterskor, Dresdengalleriet), Regnbågen (1896, nya pinakoteket i München) och triptyken Vår levnad varar 70 år, ansedd som hans bästa verk.
  • Lindenschmit målade bland annat Goethes Fiskaren, Luther som gosse i fru Cottas hus, Jesuitordens instiftelse (1868), Ulrich von Hutten (1869; museet i Leipzig), Vilhelms av Oranien mord, Venus vid Adonis lik (Nya pinakoteket i München) och Narcissus.
  • Bland hans alster kan nämnas Maria Stuart och Rizzio, Cromwell läser bibeln för sina generaler (museet i Königsberg), Knox disputerar i religionsfrågor med soldater och Syndafloden (båda i Nya pinakoteket i München, den sistnämnda inte fullt avslutad).
  • Waldmüller var före andra världskriget rikligt representerad i museet och i det moderna galleriet i Wien samt i staden Wiens samling (Kyrkogång om våren, Leopoldsberg, Gratulanterna, Självporträtt med flera), i Berlins nationalgalleri (Efter skolan, Tidig vår i Wienerwald, Praterlandskap, Vidsträckt utsikt vid Ischl, mästerliga porträtt), i Nya pinakoteket i München (Kalkbränneri med flera), i Budapest, Königsberg, Kassel, Breslau, Hamburg och andra tyska gallerier.
  • Andra till samma tid hörande arbeten var Blindbock (skiss i Tate Gallery), Introduktionsbrevet, Testamentet öppnas (1820, Nya pinakoteket i München), Avslaget (South Kensingtonmuseet), Råttfångaren (Burlington House), Invaliderna i Chelsea med flera.
  • von Zügel är representerad i Nya pinakoteket i München, Nationalgalleriet i Berlin (Fårhjord i hagen 1895, Gosse med ko 1896, Kor på solbelyst slätt 1897) och i andra tyska museer.
  • Sitt rykte vann han huvudsakligen genom smärre genrestycken, med historisk kostym, som Marodörer, Bakhåll, Marketenterska, Ryttare framför ett värdshus, Hans excellens på resa, Från den gamla goda tiden (en slottsherre plundrar en sändning köpmansvaror), Kroater (de tre sistnämnda i München, Nya pinakoteket) och Picknick i skogen (i rokokodräkt, Berlins nationalgalleri).
  • Eberle, som var lärjunge till Johann Jakob Biedermann i Konstanz och själv verksam i München, målade djur med stor natursanning, dramatiskt liv samt bred och säker penselföring: Fårhjord, som av en örn jagas ned i en avgrund (1858, Karlsruhe), Hjort slagen av blixten, Hjort med kalvar (1853, pinakoteket i München) med flera.
  • Han målade landskap från sin hembygds fjäll och sjöar med storslagen uppfattning och stark koloristisk hållning (Wetterhorn 1856, i Nya pinakoteket i München).
  • Till en början målade han ruiner och kyrkor samt småtavlor med pittoreska typer kampagnaflickor, bönder, rövare, exempelvis Sovande rövare (Berlins nationalgalleri), Bondkvinna med sitt barn (Nya pinakoteket i München) och En ung grek vässar sin dolk.
  • Bland hans arbeten kan nämnas Förlustelse i parken (1859, i Nya pinakoteket i München), Romerskt bibliotek (1869; flera gånger reproducerad), Duell mellan kavaljerer under 1600-talet, Konversation (i orangeriet i Potsdam), två romerska parkscener (i Schackgalleriet, München) och Marienplatz i München med procession från 1600-talet (väggmålning i rådhusets festsal, 1884).


Förberedelsen av sidan tog: 71,66 ms.