Information om | Svenska ordet STATSBANAN
STATSBANAN
Antal bokstäver
10
Är palindrom
Nej
Sök efter STATSBANAN på:
Exempel på hur man kan använda STATSBANAN i en mening
- Mellansel blev en järnvägsknut när statsbanan från Mellansel till Örnsköldsvik öppnades för trafik den 1 november 1892.
- Den preussiska statsbanan grundade 1803 Eisenbahn-Hauptwerkstätte Opladen som fram till stängningen 2003 var en av stadens viktigaste arbetsgivare bredvid Bayer.
- Banan öppnades i etapper; Stugsund–Ljusne den 2 december 1923, Hudiksvall–Iggesund den 6 september 1924, Härnösand–Sundsvall–Njurunda den 17 december 1925, Gävle–Ljusne den 1 november 1926 samt slutligen Söderhamn–Iggesund och Hudiksvall–Njurunda den 1 november 1927 (sträckan Söderhamn–Stugsund, vilken funnits sedan 1886 som en del av statsbanan Kilafors–Stugsund, hade inköpts från Statens Järnvägar 1916).
- Berggren blev utexaminerad från Filipstads bergsskola 1897 och var därefter arbetschef för olika byggnadsarbeten 1898–1904, bland annat för tunnelbyggnaderna å statsbanan Huddinge-Tumba.
- Han anställdes vid Inlandsbanan 1904, vid statsbanan genom Bohuslän 1905, var undersökningsförrättare och biträdande ingenjör vid militärvägen Boden–Lappträsk 1906–1907, arbetschef vid Enskede stadsanläggning 1908–1915, Bromma stadsanläggning 1911–1915, Bromma spårväg (Ulvsunda- och Nockebybanorna), nya Tranebergsbron och Sundbybergs Norra-Ulvsundasjöns järnväg 1912–1915, Lidingö köpings byggnadschef 1916–1917, verkställande direktör i AB Lidingö villastad och Lidingö Trafik AB 1918–1922, ledamot av Lidingöbrostyrelsen och dess arbetsutskott från 1917, av Lidingö stadsplanekommission 1917–1922, byggnadsnämnd 1918–1922, kommunalnämnd 1919–1922, Stockholms stads fastighetsdirektör från 1923, ledamot av Stockholms stadsplanenämnd 1923–1925 och av trafikkommittén 1923–1925.
- Den unge Tom Heiberg har sökt arbete som reklamchef på statsbanan och förälskat sig i generaldirektörens dotter Grete.
- Han var avdelningsingenjör vid statsbanan genom Bohuslän 1900–1905, arbetschef vid statsbanan Morjärv–Lappträsk 1905–1911, vid statsbanan Gällivare–Porjus 1910–1911, verkställde flera utredningar för Kungliga Järnvägsstyrelsen 1912–1915, var arbetschef vid statsbanorna Lappträsk–Veittijärvi, Veittijärvi–Karungi–Matarengi, Karungi–Haparanda och Haparanda–finska gränsen från 1915 och uppehöll professur i vägbyggnad och kommunikationsteknik vid Kungliga Tekniska högskolan 1923–1928.
- Han ledde, på uppdrag av Kungliga Järnvägsstyrelsen, undersökningar för statsbanan Gällivare–Riksgränsen, södra delen, 1898–1899, för nya infartslinjen till samt nya bangårdsanläggningar i och vid Stockholm 1900, för statsbanans omläggning vid Södertälje 1900–1901 samt förberedande undersökningar angående södra delen av Inlandsbanan (Dalarna–Bohuslän) 1900–1902, var föreståndare för Sam Eydes ingenjörsbyrå i Stockholm 1902–1905 och innehavare av Kommunikationstekniska byrån i Stockholm (en fortsättning av den föregående) från 1905.
- I samband med byggandet av Karlsborgs fästning aktualiserades på nytt en banlinje från statsbanan över Askersund mot Karlsborg.
Förberedelsen av sidan tog: 161,73 ms.