Definition, Betydelse & Synonymer | Svenska ordet TUNNELBANA


TUNNELBANA

Definition av TUNNELBANA

  1. (kollektivtrafik) transportmedel som utgörs av tåg, oftast elektriskt drivna med strömskena och med en förarhytt i varje ände och utrymme för normalt ett större antal passagerare, som framförs på utlagd räls normalt inom en större tätort (inklusive dess förorter), absolut planskilt från övrig trafik och ofta men inte alltid i tunnel (som ordet tunnelbana antyder)

4
TUB

Antal bokstäver

10

Är palindrom

Nej

14
AN
ANA
BA
BAN
EL
NA

3

1

4

253
AB
ABA
AEN
AL


Sök efter TUNNELBANA på:



Exempel på hur man kan använda TUNNELBANA i en mening

  • Som järnväg räknas vanligen inte lokala spårtrafiksystem såsom spårväg, spårtaxi, tunnelbana eller gruvspår.
  • Som järnväg räknas vanligen inte lokala spårtrafiksystem såsom spårväg, spårtaxi, tunnelbana eller gruvspår.
  • Skanstull är en station inom Stockholms tunnelbana i området Skanstull i stadsdelen Södermalm i Stockholms innerstad.
  • Spårväg är en anläggning för trafik med rälsfordon, vanligen med enklare utformning än järnväg eller tunnelbana och med lättare fordon.
  • Kymlinge är en nästintill färdigbyggd station i Stockholms tunnelbana inom Sundbybergs kommun som aldrig tagits i trafik.
  • Stockholms tunnelbana är ett 110 kilometer långt tunnelbanesystem som betjänar Stockholm med förorter.
  • Moskvas tunnelbana (ryska: Московский метрополитен), tidigare kallad Moskvas tunnelbana uppkallad efter V.
  • Till exempel inkluderar Norra Igelbäckens naturreservat ett gammalt flygfält och därunder byggs en tunnelbana.
  • Demonstranterna hade samlats under natten för att stoppa fällandet av 13 hundraåriga almträd, som skulle sågas ner i samband med byggandet av en uppgång med biljetthall, butik och toaletter till station Kungsträdgården vid "Blå linjen" i Stockholms tunnelbana.
  • Ursprunget till partibildningen var att flera kända kulturpersonligheter bosatta på Lidingö upplevde att Lidingös livsmiljö hotades av planer i slutet av 1960-talet på en utbyggnad av Stockholms tunnelbana till Lidingö för vidare anslutning med en bro över Askrikefjärden till Bogesundslandet, som planerades att bebyggas med bostäder.
  • Tunneln är cirka 5 kilometer lång och var därmed Sveriges längsta järnvägstunnel (undantaget Stockholms tunnelbana, som inte räknas som järnväg) fram till färdigställandet av Namntalltunneln på Botniabanan.
  • Karlaplan (tunnelbanestation) – en station på Stockholms tunnelbana i stadsdelen Östermalm i Stockholms innerstad.
  • 1948–1952 var han chef vid AB Stockholms Spårvägars arkitektkontor, där han ritade flera av förortsstationerna i Stockholms tunnelbana, till exempel Gubbängen, Åkeshov, Hökarängen och Blackeberg.
  • Den blev uppmärksammad över hela världen efter saringasattacken i Tokyos tunnelbana den 20 mars 1995.
  • Skärmarbrink är en tunnelbanestation inom Stockholms tunnelbana belägen i stadsdelarna Johanneshov och Hammarbyhöjden i Söderort inom Stockholms kommun.
  • Globens tunnelbanestation, som tidigare hetat Slakthuset och Isstadion, är en station på Stockholms tunnelbana och är belägen intill Globenområdet i stadsdelen Johanneshov i Söderort inom Stockholms kommun.
  • Liljeholmen är en tunnelbanestation längs Stockholms tunnelbana som trafikeras av T-bana 2 (röda linjen) och ligger mellan stationerna Hornstull och Aspudden (linje 13) respektive Midsommarkransen (linje 14).
  • Skarpnäck är en station inom Stockholms tunnelbana i stadsdelen Skarpnäcks gård i Söderort inom Stockholms kommun.
  • Den ligger i ett brett bälte flera mil längs kusten direkt norr om New Territories i Hongkong, cirka 40 minuter med tåg eller med tunnelbana en timme från Hongkongs centrum.
  • Shibuya är sedan 20 december 1938 ändstation på den äldsta tunnelbanelinjen, Ginza-linjen, och trafikeras även av tåg som övergår mellan tunnelbana och pendeltågslinje (som tåg ofta gör i Stortokyo), på de sammanslutna Hanzōmonlinjen och Den-en-toshi-linjen sedan 1 augusti 1978, och sedan den 14 juni 2008 på de sammanslutna Fukutoshinlinjen och Toyokolinjen, som i sin tur flyttades från sin ursprungliga plattform öppnad 28 augusti 1927 till en ny underjordisk tunnelbaneplattform (med anslutning till Fukutoshinlinjen) som var färdigbyggd 16 mars 2013.


Förberedelsen av sidan tog: 127,12 ms.